Katalyt kályha - Trabant vagy kinti wc állófűtés stb

Katalyt vagy katalitikus kályha katalizátoros kályha stb, megannyi elnevezést hallottam már rá. Sőt sokan a mai PB gázpalackos siesta kályhát is katalit kályhának hívják. Bár végülis az is katalytikus úton bontja le a gázt és égeti el vagy hogy is mondjam. Nade én arra a katalyt kályhára gondolok amiket régen trabant és wartburg állófűtésnek használtak, de szerintem a katonaságban is nagy szerepe volt.
Én is szerváltam pár ilyet magamnak de bekapcsolni őket sehogyan sem sikerült. Pedig kitartóan próbálkoztam. Akinek kellene... a vaterán általában 5 ezer Ft körül vesztegetik őket.

Gondoltam egy kis alternatíva a budifűtésnek. Meg kíváncsi voltam hogyan fűt
mert még nem próbáltam ki. Töltöttem bele egy kicsi benzint, a tetejét is
megöntöztem, rátettem a kupakot, felráztam és begyújtottam a garázsban. Erre
óriási
lángok csaptak ki belőle, kétszer akkorák mint maga a kályha. Megijedtem
mondván hogy mindjárt ki is durran de mivel hogy a garázst is kiakarta
gyújtani ezért nem szaladhattam el. Elsőnek rugdostam arrébb, passzolgattam
ide-oda de
a rugdosástól csak jobban fellobbant. Meg a garázs is plafonig van pakolva
bárhova rúgtam mindig veszélybe volt valami. Ezért megfogtam az alját,
próbáltam jó
messze eltartani magamtól és kiszaladtam vele. De eldobni nem mertem mondván
ha kidurrantom vele a kertben szaladgáló kutyákat akkoris annyi nekem..
Gyorsan letettem a betonra, kutyákat elhesegettem és fedezékből figyeltem
amint öt percig lángol. De úgy füstölt hogy megtelt vele az udvar. Sőt
sercegett amint esett rá az eső. Szerintem égett volna az tovább is ha nem
oltja el az eső. Nem is mertem közel menni csak mikor kialudt.
Féltem hogy úgy járok mint a benzinnel feltöltött petróleum lámpával: ledurran
a teteje.
Mikor meg elállt az eső akkor az ijedségen kívül eszembe jutott hogy le is
kéne fényképezni:
Egy picit megégett a teteje:
Kár hogy lángolás közben nem jutott eszembe lefényképezni pedig az lett volna
az év fényképe itt a csatin ahogy a katalyt kályhából fél méteres lángok
csapnak ki meg nagy füstfelhő.

Eredetileg ilyen volt:




Lehangoltan vettem tudomásul hogy a kályhám NEM működik...  :-(
De miért nem? Hogy tud így elromlani egy kályha? Meglehet még valahogy
csinálni? Bár még azóta le se vettem a kupakját hogy mi maradt meg benne.



Update:

Na már ki is próbáltam újra. Öntöttem bele és a peremére egy kis benzint.
Nézzétek meg a képeket:
Előkészítve minden:


Csak bele és a peremére öntöttem, begyújtottam aztán elszaladtam:
  Egyre csak nőttek a lángok:

Ennél nem voltak nagyobbak sajnos:
Bezzeg mikor a garázsba gyújtottam be..... fél méteres lángokat fújt....


Aztán kialudt a mocsok és baszott fűteni:
Vagy tele kellett volna öntenem? Mert kb két decit öntöttem bele, féltem
hogyha teliöntöm akkor nagyobbat durran ha kidurran.


Tipp hogy miért nem működik?

Update2 :

Megint próbálgattam a katalyt kályháimat.

Amelyiket a múltkor tudatlanságból kigyújtottam azt megint kigyújtottam aztán
szétszedtem.
Úgy voltam vele hogy mi van ha a víz, benzin tetejére öntés stb után mégiscsak
működik az a katalizátor.
De nem működött.  Így inkább szétszedtem - fejszével - .


Próbáltam letekerni a fejét aztán mikor belevágtam a fejszével akkor derült ki
hogy nem a fejét kell levenni hanem közvetlen felül a kupakot.
Maga a legfelső rész két rács közé szorított vattából áll. Gondolom ez lenne a
katalizátor.

Alul a tartály meg teljesen ki van töltve jó vastag redőnygurtnival de a
gurtnik nem érnek fel a legfelső katalizátorig. Tehát a katalizátor és az alsó
rész között nincs fizikai kapcsolat.

A képeken jól kivehető minden.


 Tehát amit beleöntesz benzint az nem lötyög benne mert teljesen felszívódik az
anyagba. Ezért nem is tudtam belőlle kiönteni... pedig próbálkoztam.
Gondolom onnan kipárolog aztán keresztül a katalizátoron aminek izzania
kellene...

Aztán volt még két kályhám is ezen kívül.


Öntöttem az egyikbe fél liter benzint, vártam kb 10 percet aztán eszembe
jutott hogy a begyújtáshoz is kell benzin.
De mindet beleöntöttem, kiönteni nem tudtam mert felszívta. Bárhogy állítottam
egy csepp nem jött ki belőle.

Sebaj, találtam hígítót, öntöttem a peremére, nem rá, csak a peremre úgy ahogy
mondtátok, begyújtottam, lángolt, aztán csak megperzselődött, megkormolódott a
katalizátor de be nem gyulladt... nem kapcsolt be.. :-(

Na a jövő hétvégén hozok bele 2 liter benzint, színültig öntöm, fél órát várok
és ha akkor se kapcsol be akkor meglocsolom a tetejét és akkor felrobbantom
vele az equrvanetet. :-)


De így hogy felszívja a benzint abszolút biztonságosnak mondható nem? Ha meg
belobban a felső tér akkor meg ledurrantja a felső kupakot és belobban a
gurtni. De felrobbanni - elméletileg- nem robbanhat,  igaz lángolni azt tud de
hát ugye mindenkinek van rutinja a lángoló dolgokat jó messzire hajítani a
lakásból, bicikliről, autóból stb stb nemde? :-)D


Mert nekem a biciklire kellene kézmelegítőnek. :-)

Szóval a rázkódás sem árt neki mert felissza a benzint.

A kérdésem az lenne hogyha nincs érintkezésben az égéstér az
üzemanyagtartállyal akkor miért ne lehetne bele bármilyen ( párolgó)
üzemanyagot önteni?

Tehát pl akkor mégiscsak mehetne bele ólmos benzin,  hígító, gázolaj,
nitroglicerin :-)D stb stb?

De most komolyan! Az alja is valami speciális dolog vagy a lényeg a legfelső
rész?

Legfelső részt lehet valahol kapni?


Valaki eltudná mégegyszer magyarázni nekem hogy hogyan kell begyújtani?
Egyáltalán 500 ezer év után még működhetnek ezek?
Ui: nálatok is ilyenekkel megy el a hétvége? :-)


Még pár kép a többi katalitikus kályhámról is:

33 megjegyzés:

  1. erdekes cucc, ijennel meg nem talalkoztam.
    ha ajanlhatok helyette vmi mast (toltott elem es bojlerfutoszal helyett ;-))
    a katonak/tulelok hasznalnak amolyan zsebtuzhelyeket (pocket stove) amikbe Hexamin(?) kockat tesznek es ez kb 10percig eg. de lehet kiserletezni hazi keszitesu papirmorzsalekbol fureszpobol meg kulonfele olajos lotyikbol higitokbol preselni futokockat. azt felszerelheted a bicora. ez amugy olyan mint egy fem cigarettas doboz csak ket szarnya van amit kihajthat az ember es erre teszi az edenyt. ezek vedik a szeltol is a tuzet.
    ebayrol hozattam mert egyszeruen nemerte volna meg tokolni vele (6dollar)
    siman osszetakolhato akar vastagabb alulemezbol is.
    stilszeruen illik tuzszerszammal meggyujtani ;-)

    VálaszTörlés
  2. Köszi a tippet!
    Ilyet sajnos meg én nem láttam amit te említesz!
    De lehet lesz még ebből post...

    VálaszTörlés
  3. Én úgy tudtam denaturált szesz kell bele,nekem azzal szépen működött is,és még csak büdös sem lett a kocsiban(ezen azért csodálkoztam)

    VálaszTörlés
  4. Lehet az kell bele vagy azzal is működik de méregdrága a denaturált szesz!


    Tud valaki olyasmi folyadékot amivel olcsón de működik a katalyt kályhám?

    VálaszTörlés
  5. Cimbi!

    Tudomásom szerint denaturált szesszel müxik a ketyere, a német oldalak írják is, hogy benzint használni tilos!

    Nekem is van egy ilyen szerkezetem, soha nem volt üzemben, talán valamelyik nap kipróbálom a den.szesszel, mert táli sátorfűtésre alkalmas lehet.

    VálaszTörlés
  6. Az viszont baj hogyha csak denszesszel megy. :-(
    AZn agyon drága..:-(

    VálaszTörlés
  7. Teszkóban 700.Ft/lityi. Ezek a kályhák 24 órán keresztül, izással müködnek - német leírás szerint és általában 3 - 15 m3 légtér fűtésére alkalmasak, 05 literes, 1.5 literes és 3 literes ürtartalmúak vannak.
    Az egyik német oldal szerint "finom benzinnel" működik ( gondolom ez nálunk a "sebbenzin" )de találtam olyat, hogy den.szesszel üzemeltessük inkább.

    Sok sikert és csak óvatosan, bár az utastérben használták ezeket a szerkezeteket, tovbábbá garázsban, pincében.

    VálaszTörlés
  8. Köszi a választ!


    Azt a német oldalt nem tudnád nekem linkelni? Érdekelne.. :-)

    VálaszTörlés
  9. Cimbi!

    Den.szesszel ne próbáld,mert azzal nem müxik.

    Ma megpróbálom petróleummal, aztán majd jövök "élménybeszámolni".

    VálaszTörlés
  10. Cimbi!

    Petróleummal sem müxik - kidobtam a p...ába, ugyanis téli horgászathoz használtam volna a sátor fűtésére, a benzint túl veszélyesnek ítéltem.
    Vettem egy petróleum kályhát, az kiválóan müxik és biztonságos.

    B.ú.é.k.

    VálaszTörlés
  11. Ne aggódj, nekem még benzinnel sem működött... :-)

    VálaszTörlés
  12. Akkor mivel megy?

    VálaszTörlés
  13. Egyébként nagyon jót nevettem az iráson!
    Csak "más kárán" szeretnék tanulni, új a kályhám, meg van 1 liter denszesz is!

    VálaszTörlés
  14. Vagy felrobbantsam egyből ezt a dudvát? A qrvaannyát!
    Ne próbáljam ki!?
    :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Felújítom!
      Bármi baja, megoldom, működni fog!
      vadaszapro.hu/katalyt kályha felújítás alatt ott a számom!

      Törlés
    2. Benzinnel megtankolni a tartályt (én 95-össel használom) kb. egy deci spiritusszal átitatni a tetejét. Szélcsendes helyen meggyújtani. 10-15 perc lángolás után szépen átvált katalitikus égésre.
      Sok sikert!

      Törlés
    3. És ez tutira működik, próbáltad? Mármint úgy hogy nemcsak egyszeri hanem sokszori alkalomra is jó vagyis nem megy tönkre a sima benzintől?

      Törlés
  15. Nézd meg az alábbi hivatkozást: http://petrofor.hupont.hu/48

    VálaszTörlés
  16. Hello!

    Beszereztem én is egy katalyt kályhát. Feltöltöttem obiban vásárolt benzines folt tisztítóval.
    Az van rá írva hogy:

    Veszélyes anyag tartalom:
    Specbenzin 80/110 81%
    Izopropil alkohol 19%

    A tetejére meg körben a szélére öntöttem denszeszt meg gyújtottam. Be is indult az egész. Majd beraktam a kocsiba. Kint 8C volt bent pedig 13C-ra sikerült felfűteni a kályhának a kocsit (kisbusz). Az 6C. Én ezt kevésnek érzem. Mennyire kellene ennek fűtenie?

    A kezem tartósan pár centire tudom tartani a párna felett. De rá mértünk infrás hőmérővel és 399C volt a párna hőméréklete.

    Mi lehet a baj? Vagy jó ez így?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!


      Ezek inkább trabantokba valók. A kisbusz tere szerintem túl nagy neki. Kisbuszba legalább kettő kellene.
      De amúgy nem is volt sose célja a 30 fokos kánaán. Főként fagymentesítés hogy ne fagyjon le az ablak. De amúgy a 6 fok különbség is sokat számít hogyha mondjuk ott kell ülnöd a buszban. Lábad közé teszed aztán úgy még nem is fogsz fázni. Mert ha 399 fokra felmelegszik a párna akkor szerintem az jól működik,

      Törlés
    2. Ah, köszönöm szépen. Napközben kicsit olvasgattam, meg keresgettem. És valószínűleg igazad van és ez így működik. A saccolásunk szerint 500W-os volt kb és tényleg ez a típus elvileg 500W-os.

      Itt egy elvileg gyári leírás az érdekesség kedvéért:
      http://www.scherning.de/images/Anleitungen/Katalytofen.pdf

      Most végül próbálta valaki 95-ös benzinnel? Seb benzin jó hozzá?

      Valamint nem csak kisbuszban akartam használni, hanem sátrazáskor is. Ott egy 2 rétegű quechua sátor saját szellőzése elég lehet, hogy ne purcanjon ki az ember?

      Egyébként láttam valahol ilyen gázzal működő katalytikus dolgokat is? Ezeket ismeritek? Hol lehetne nézni normális nem csillagászati áron elérhető típust?

      Törlés
  17. Jajj, jajj. Az ide írók közül senki sem olvasott utána mielőtt kipróbálta??
    1. Benzinnel működik, de abból is leginkább seb / foltbenzinnel.
    2. Den szesz és propanolos folttisztító sem jó bele!
    3. De a legfontosabb: Az autóbenzinek közül a régi ólmos azonnal (!), míg a sima 95-98-as lassan, de szintén tökreteszi.
    Begyújtása: a fedelet levesszük, majd a katalizátort fedő kupakot is. Kevés, max 1/2 deci benzint öntünk a katalizátor köré, az se baj, ha egy részét rá. Meggyújtjuk. Megvárjuk míg már nem lángol, majd a tetejét visszarakjuk, A kupakot nem, azzal lehet eloltani, ha már nem kell. És kész. Szép egyenletesen melegít, mindenféle fény nélkül. 1/2 l foltbenzinnel kb 7-8 órát.

    VálaszTörlés
  18. Kár volt tönkretenni és felbontani, mert azbesztet tartalmaz! Van internet és google, akkor minden információt be lehet szerezni. Pl.: könnyűbenzinnel működik olyan 0,72-vel. Van ennek egy nagyobb teljesítményű változata is.
    http://www.scherning.de/images/Anleitungen/Katalytofen.pdf

    VálaszTörlés
  19. http://petrofor.hupont.hu/48/katalyt-kalyha

    VálaszTörlés
  20. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  21. Hát ha autóbenzint öntenek bele,akkor kész...Az bekormozza a katalizátrort és többet nem müködik,ki lehet dobni az egészet.Csakis tiszta foltbenzinnel vagy den. szesszel működik...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nekem mai napig megvan a trabantos időkből,úgynevezett középbenzint kellett beletőlteni aperemére den. Szeszt és azt kellett meggyújtani, és kész!

      Törlés
  22. Sziasztok!
    Olvassa még valaki ezt az oldalt?

    VálaszTörlés
  23. Katalyt párnát lehet venni hozzá vagy jázilag csinálni? Tud valaki ebben segíteni

    VálaszTörlés
  24. Foltbenzint szabad csak bele önteni és a begyújtáshoz denaturált szesz kell a szélére meg a párnára egy kicsi!!!!!
    UI: ha folt benzinnel locsold meg a párnát és úgy nyújtod meg tönkremegy a Katalit párna!

    VálaszTörlés
  25. Ha valakinek kell nekem van egy eladó...

    VálaszTörlés
  26. Nekem is van és nagyon megvagyok elégedve vele horgászásnál a sátort vagy a szék mellett melegítem magam vele nem csinál kánikulát de kellemes meleget ad

    VálaszTörlés
  27. Nekem is van 2. Az egyik új és sajna azt nem bírom beindítani, pedig foltbenzinnel és denszesszel csinálom ahogy kell. A másik nagy tökéletesen üzemel. Valaki tudna tanácsot adni. Köszi

    VálaszTörlés