Hűtőgép élettartam

A hűtőgépek általában akkor purcannak ki mikor elszökik belőlük a gáz.  Hűtőközeg nélkül meg nincs hűtés, utántöltése drága és egy régi gépnél sokszor már nem is gazdaságos.
http://mithogyanbiztosanne.blogspot.hu/2011/07/hutogep-gazhiany.html
Azt már leírtam korábbi postokban is hogy a hűtőgép leolvasztásánál, a jég eltávolításakor különösen ügyelni kell a csövek épségére, az elpárologtató (belső csőrendszerrel) úgy kell bánni mint egy hímestojással, nem szabad megszúrni, vakarászni stb. Hajligatni, túlterhelni (mondjuk akksi rápakolással stb) meg végképp nem szabad a tűrőképességét tesztelni.
De sajnos hiába vigyázunk belül az elpárologtató épségére, hátul a csőkígyó (kondenzátor) résznél ahol leadja a meleget a gép ott is érheti sérülés a rendszert.
De ha nem költöztetjük a gépet, nem tologatjuk, karcoljuk, cimbásszuk a hátulját stb hanem mondjuk 30 évig meg sem mozdítjuk akkor is kilyukadhat hátul.
Egyik ilyen okozója ennek a korrózió. Festés lepattan, utánna a vascsövet meg gyorsan átlyukasztja a rozsda. Kevesen tudják hogy pl az egérpisi óriási károkat okoz a hűtőgépeknek. Különösképpen azokra a régebbi, még anyagból készült hűtőgépekre veszélyes az egérpisi aminek a kondenzátora is teljes egészében rézből készült mert azt is nagyon szerette kimarni az egérpisi. Lepisálja hátul a csöveket és bizony az egérpisi rendkívül gyorsan korrodálja a csövet. Az egerek meg szeretnek a hűtőgép hátulján mászkálni mert meleg, meg olyan számukra a sűrű hőleadó felület mint egy létra... ahol nagyon gyorsan fel tudnak szaladni a gép tetején lévő élelmiszerekhez...  aztán tele is pisálják...
Sőt vannak olyan modernebb gépek ahol a kondenzvizet is a hátsó csőrendszerre vezetik ki, na hát az sem túl jó dolog korrózióvédelem szempontjából.
Arról nem is beszélve hogy amíg a régi gépeknél réz volt a teljes csőrendszer, addig manapság takarékossági okokból a réz, alumínium, acél triumvirátust is megtalálhatjuk egyetlen gép csőrendszerébe beépítve. Naugye azt meg tudjuk hogy az alumínium meg a réz pusztán egymás érintkezése miatt is megindul a korrózió aminek köszönhetően a gép épphogycsak túléli a garanciaidőszakot.

Tehát az elpárologtató és a kondenzátor vagyis a csőrendszer állapota nagymértékben befolyásolja a hűtőgép élettartamát.

Mert hiába a kompresszorban van mozgó alkatrész, de általában a kompresszor jócskán túléli a gépet.
Mert ha belül vakarásszuk a jeget, kívül meg leüssük a festéket, lepisálják az egerek, vagy a nyirkos kamrában megrozsdásodik a cső akkor előbb lesz lyuk amin elszökik a hűtőgáz. Sőt a hűtőgáz nemcsak lyukon tud elszökni hanem a cső teljes felületén is át tud diffundálni. Ahogy a levegő is kismértékben de átmegy a falon, úgy a hűtőgáz is x év alatt át tud diffundálni a csőrendszer falán keresztül.
Tehát ugye nem mindegy hogy rozsda vékonyítja vagy festék vastagítja azt a csövet!

A hűtőgéped élettartamát több évvel is meghosszabbíthatod hogyha a csőkígyón észrevett rozsdafoltokat lefestegeted ezzel megállítva a rozsdásodás folyamatát.

Most egy R134a hűtőközeggel töltött hűtőgépen fogom a festést elvégezni. Ez az anyag a halogénezett szénhidrogének közé tartozik pont úgy mint az R22 vagyis a híres freongáz.
Az R-134a csak némileg globális felmelegedést okoz (de jóval kevesebb kárt okoz mint a freon), és a szintetikus kenőolajokkal jól használható.
A hűtőközegek közül néhánynak (például az R134a) belégzése pszichoaktív hatású; a megkönnyebbülés érzését kelti, ezért a kábítószerfüggés gyógyításában próbálják használni. Hatása kétséges, ezért nem engedélyezik feltétlenül.
De a hűtőgépeknél és az autó meg buszklímáknál széles körben elterjedt volt az R134a, de mostmár nem használják, pont úgy mint a freon mert ennél is találtak fel jobb, kevésbé környezetkárosító hűtőközeget. 
Pl a híres Mercedes botrány is ebből a hűtőgázból indult ki, mert a Kecskeméten is gyártott mercik légkondijában R134a van betöltve, de a franciák az egész autó forgalmazását betiltották ezmiatt. Mondván ez a hűtőközeg az új gyártmányokban már be van tiltva. 

Mert jó, kevésbé gyilkolja az ózonréteget mint a freon, de azért még gyilkolássza rendesen. 
R134a-t még árulnak javítási célra tehát régi gépek utántöltésére még árulják, de újonnan gyártott berendezésekben már nem tesznek R134a-t sem!
De ugye már kitalálták hogy bután meg propán gázzal is lehet hűteni. Ezek az új hűtőközegek hűtőgépekbe és klímákba használják jelen pillanatban is széles elterjedtséggel. 
Autókban legújabban a HFO-1234yf gázt szeretnék használni. A Mercedesnek is ezt kellene de majd lentebb leírom hogy miért nem vállalták hogy ezt a gázt töltik be az autóikba.
Legújjabban pedig CO2 gázzal kísérleteznek mint hűtőközeg.

Hasonlítsuk csak gyorsan össze őket:
R134a: Ózonkárosító, rákkeltő,

Ha 1kg R134a kiszökik a levegőbe az annyi kárt okoz mint 1,5 tonna CO2. Tehát érthető a betiltása ugye? 
Belélegezve álmosságot, bódultságot okoz, narkotizál, 
szívritmuszavarokat okoz. A levegőnél nehezebbe gáz, ezért 
a levegő oxigénjét képes kiszorítani, ami zárt térben fulladást 
okozhat. 



HFO-1234yf:
A HFO-1234yf egy kilója mindössze négy kiló szén-dioxidnak felel meg tehát jóval környezetbarátabb viszonyítva az 1kg R134a -hoz ami a légkörben 1500 kg CO2-nek felel meg károsítás szempontjából.
Tehát környezetbarátnak környezetbarát. Nade óriási hátránya is van. Nagyon gyúlékony.
A Mercedes egy járó klímával ütközést szimulált mikor a törött klímacsőből kiáramló gáz és kompresszorolaj permet érintkezett a forró motorral... a motortér tűzgolyóvá változott.

Akkor gondoljuk el hogyha egy csuklósbusz, annyi gáztöltettel mint egy gázpalack balesetet szenved és begyullad a gáz az nagyon nem segíti előre az utasok túlélési esélyeit.
Tehát ennek a gáznak a használatát egyenlőre igyekszenek mellőzni mindenféle trükkel az autógyártók, de a gáz gyártója (Honeywell és Dupont cégek) szerint csak mindössze egy olyan szeleppel kell ellátni az autókat, amely egy esetleges ütközés során azonnal elengedi a gáztöltetet. Nyilván nem a forró motor irányába.

Ja és van mégegy kellemetlen hatása a HFO hűtőközegnek: égése közben hidrogénfluorid keletkezik, amely nem túl barátságos anyag, képes megmarni az üveget, bőrön át felszívódva pedig viszonylag kis mennyiségben is szívleállást okoz.


Jelen pillanatban viszont már rég tömeggyártásban és milliónyi háztartásban vannak ott a propán és bután származékokkal működő hűtőgépek, amely környezetbarátabbak ugyan mint a freonosok, de ezek a hűtőközegek is nagyon gyúlékonyak és okozhatnak robbanást is. Az ilyen hűtőknél pl a motorindító relé is nem bimetallos hanem PTC rendszerű burkolt indítórelével van ellátva, és a belső világításnak a kapcsolója is kívül helyezkedik el direkt azért hogyha kiszisszen a gáz akkor ne legyen semmi szikra ami berobbantsa.
Mert már volt példa hűtőgép spontán felrobbanására is...

2009. augusztus 20., csütörtök 09:16
"Egy brit család arra ébredt, hogy szétrobbant a hűtőjük, ráadásul az éj közepén.
A hatalmas durranás elsőként a családanyát ugrasztotta ki ágyából, aki aztán fiát is ugrasztotta. Az 55 éves nő és 28 esztendős fia azt hitték bomba robbant, vagy legalábbis egy teherautó rontott házukba.
Döbbenten szembesültek a konyhában azzal, hogy lerepült a hűtőszekrény ajtaja és minden tele van étellel. A robbanás leválasztotta a fűtőtestet a falról, megnyomorodott a mikrosütő és összetört szinte az összes porcelánedény.
A család kihívta a tűzoltókat, akik tanácstalanok a robbanás okát illetően. Abban biztosak, hogy a hűtő robbant, de hogy miért, fogalmuk sincs. 2001-ben gyártották, a céggel már kapcsolatba lépett a család.
A hűtőben csak friss élelem és zöldségféle volt, sem alkohol, sem szénsavas üdítő, sem erjedésre hajlamos innivaló."

Jelenleg mindenki szerint a CO2 gázzal való hűtés lesz a jövő megoldása, a kísérletek ott tartanak hogy CO2 gázzal is működik a hűtőgép meg a légkondi, a CO2 meg ugye nagyon olcsó mert van dögivel, sőt 1kg CO2 hűtőgáz az pont annyival melegíti fel a bolygónkat mint 1kg CO2 gáz  szóval környezetbarát is, nem is gyúlékony, sok kell belőle hogy megfulladjon tőle az ember, egy hátránya ennek is van: 35 fok felett nem lehet vele hűteni.
És ugye hiába olcsó, jó, nagyszerű lenne a CO2 hűtőközeggént hogyha a kísérletek szerint 35 fok hőség felett nem működne a klímánk az eléggé gáz dolog lenne ugye?

De majd elválik hogy felrobbanunk vagy 35 fok felett megsülünk, hogy végül melyik verzió felé megy el az ipar.

Rögtön példát is mutatok a saját hűtőszekrényemen hogy lefestéssel próbálom megakadályozni hogy elszökjön a hűtőgáz:

Hátul a csőkígyón jól látszanak a rozsdafoltok:



A korrózió már igencsak előrehaladott, a festéket is már letúrta a csövekről:



Itt a szűrőnél is ahol a vas találkozik a rézzel itt is nagyon látszik már a korrózió nyoma:

A kompresszor nyomó és szívó ágainál a forrasztásokon is látszik az idő vas foga:




Elősszőris a nagyjából levakarom a rozsdát, fúrógépbe fogható drótkefével:

De a gép megadja magát (tekercszárlatos) és muszáj kicserélni egy másikra:

Így néznek ki a hűtőgép kompresszorának a csonkjai lecsiszolás után:


Itt meg a hőleadó kondenzátor, szintén a csiszolás után:

Festék spray-vel fogom lefújni a gép hátulját: (de szerintem bármilyen háztartási zománcfesték jó erre a célra)



Csak simán gyorsan telibefújtam a gép hátulját a fújós festékkel, így gyorsan, egyszerűen haladtam. A gépet bekapcsolt állapotban festettem mert akkor meleg a hátulja és akkor gyorsabban rászárad a festék.









A gép belsejében az elpárologtatóról is pattog lefele a festék, de az alumíniumból van így korrózióval nemnagyon kell számolni tehát nem is festem le.

Hűtőgép elpárologtatója

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése