Szalajt a bicikli

Hőn szeretett kerékpáromra kb 1 éve költöttem. Új lánc, váltó, első lánckerék. Hátsó fogaskoszorú ( Shimano ) viszont már 14 éve hogy bírja. Kissé kopott, néha kihagy a racsni de sebaj, még viszonylag üzembiztosan megy. :-) D
De most több mint 1 év és 4000 km kerekezés után egyik pillanatról a másikra elkezdett szalajtani de cudarul. A fogaskoszorúra gondoltam, hisz az még eredeti alkatrész a kevés megmaradt közül aztán rájöttem hogy az első lánckeréken ugrik a lánc. Ha átváltok elöl a legkissebb lánckerékre akkor nem szalajt. Ha felváltok akkor meg igen. Jobban szemrevételezve viszont láttam hogy persze hogy szalajt úgy ki van nyúlva a biciklilánc hogy már szinte nem is illeszkedik a lánckerékre.
Igaz a kerékpárt karbantartani sohasem szoktam, mikor már valami végképp használhatatlan akkor kicserélem egy másikra.
Mert ha valaki nem tudná, alapbicikliken amiket a lakosság 90%-a használ, olyan gyenge minőségű alkatrészek vannak, hogy a karbantartás annyit segít csak, mint erdőtűzben a mókuspisi.
Én is vettem a láncot 1200 Ft-ért újonnan, nos biztos nem fogok hozzá venni láncnyúlásmérő célszerszámot 1000 Ft-ért, illetve WD-40-et 900-ért, vagy lánckenő műszerolajat 400 Ft-ért stb. 

A lánccal viszont az a baj hogy nagyon alattomos jószág.
Pl ha kinyúlik a lánc az a váltónak sem tesz jót, a váltóhoz hozzáérő lánc már szinte ledarálja a fémet:
Láncszakadásom még sohasem volt, de viszont szalajtás a lánc hibájából annál inkább. Mert a kinyúlt láncot elsőnek észre sem venni, lassan de biztosan a kinyúlt lánc elkezdi kinyújtani a lánckerekek fogait is, majd mikor már elér egy kritikus szintet a kopás akkor egész egyszerűen a lánc megcsúszik a lánckeréken.  Na ilyenkor van szívás, mert új lánc illetve új fogaskerék is kellene. Ha időben veszek új láncot akkor megmenekül a lánckerék. De ha már szalajt akkor általában nemcsak láncot hanem lánckereket is venni kell hozzá. Még a leggagyibb alkatrész beszerzése sem egyszerű minimálbéres emberkéknek.
Nekem is szalajt, igaz az alsó lánckeréken 1-esbe még nem szalajt, de én gyorsabban akarok menni ráköltés nélkül.
Nos így néz ki az a lánckerék amit már elkoptatott a lánc:
 Amíg a fenti lánckerék 1 éves, addig az alábbi képen lévő shimano fogaskoszorú 14 éve bírja a strapát és épphogy csak "lebeg" egy kicsit rajta a lánc:
 A lánckerék már jobban hasonlít egy körfűrészkorongra:

A kinyúlt lánc nem illeszkedik a fogakra:
Akkor most mitévők legyünk??? Régen az ilyen kinyúlt láncokhoz, meg körfűrészkoronggá kopott lánckerekekhez fúrógépbe fogható csiszolófejet használtam, kiköszörültem vele a lánckereket annyira hogy rámenjen a kinyúlt lánc is.
Nade a fenti képhez hasonló fúrócsiszolóm elkopott és nem volt másik. Akkor meg kell csinálni máshogy.




Van egy überbiztonságos flexem:
A korong is megviselt de még láncprofil alakításhoz biztosan jó lesz.

Sajnos még ez a korong is túl nagynak bizonyult, de megpróbáltam egy kicsit flexelni a lánckeréken hogy jobban illeszkedjen rajta a lánc. Nemigazán fértem hozzá (mert ugye az első négyszögtengelyes lánckerék leszedése fél nap kalapáccsal) meg nemcsak az olcsó (ingyen) hanem a gyors (rögtön azonnal) munkákat engedhetem meg magamnak tehát gyorsan flexeltem rajta és ilyenre sikerült:

A legnagyobb lánckereket sosem használtam mert nem működött a váltó hogy oda is felváltsak, de most felraktam kézzel, a szinte eredeti fogprofilon mintha csak lebegne a lánc olyannyira kinyúlt már:

A két fog közötti teret akartam bővíteni a flexel, mondván ha a lánc is nagyobb lett akkor nagyobb lánckerékkel megoldhatjuk a dolgot. Aztán én is csodálkoztam de megoldotta a gondot, már nem szalajt, nyertem jópár napot, esetleg jópár kilométert amivel elodázhatom az új lánckerék és lánc vásárlását.
Nézzétek meg, sokkal jobban illeszkedik a flexelés után a lánckerékre a lánc, szóval ilyen lett:

Persze tökéletes megoldást a fúrógépes csiszoló hozna de hát csak ha flex van nincs mit tenni. :-)
De mint látjátok van mégegy esély a továbbhaladáshoz, még akkoris ha nincs pénz szaladni a boltba. :-) D
A következő dolog a középcsapágyszerelés lesz:
 

14 megjegyzés:

  1. MÉH telepen bagóért kapsz jó állapotú hajtóművet. Pár száz forintból minden alkatrészhez hozzá lehet jutni, vannak kitűnő állapotúak. múltkor egy 7000Ft-os első kereket úsztam meg 150Ft-ból.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Melyik MÉH telepen jártál?

      Törlés
    2. Nem MÉH telep, a mai napig ezt használom.

      Törlés
  2. Nem igaz bakker hogy nem tudsz beszerezni egy kis fáradt olajat vkitől vagy csak simán megkéred a kutast adjon már egy pár lityit és máris megoldottad a láncod kenését.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Fáradtolajat azért szoktam használni ha nagyon nyikorog.

      Törlés
  3. Remélem, még sokáig "hű" társad lesz ez a bicikli!

    VálaszTörlés
  4. "Igaz a kerékpárt karbantartani sohasem szoktam, mikor már valami végképp használhatatlan akkor kicserélem egy másikra."

    kb eddig volt érdekes a cikk, már ha egyáltalán. Egy kerékpárt igenis karban kell tartani.

    VálaszTörlés
  5. Na ezt hívják kreativitásnak ! Gratula

    VálaszTörlés
  6. Gratulálok!! Kreativitás, magyaros virtus! Kollégámmal éppen azt beszéltük, hogy egy flancos nyugati bringaszervizes zokogva kardjába dőlne ezeket hallva!

    VálaszTörlés
  7. Horinka Tamás, amatőr bringaimádó írtam a hozzászólást.

    VálaszTörlés
  8. Igazi Mekk Elek féle javítás. Gondolom szörnyülködést akartál hallani, és elégedett vagy :)

    VálaszTörlés
  9. Ha a pedálról lecsúszik a lábad, akkor ez a flexelt lánckerék csontig belevágnak a lábasba. Tényleg megéri így spórolni pár ezer forintot?

    VálaszTörlés