Oldalak

Biciklikarbantartás házilag

Attól hogy most volt egy bicikliszereléses post az nem jelenti azt hogy az tegnap történt. Két post témája között akár évek is lehetnek. Majdhogynem naponta teszem fel, visszamenőlegesen a szereléseimet.
De kivételesen a mostani karbantartás (igen, nagyritkán nállam ez is szokás) az most nyáron volt (2011).
Nagyon berakódott homokkal az ezeréves kerékpárom hajtóműve, nomeg nyikorgott a középcsapágy így azt még cserélni is kényszerültem.
Lássuk a képeket:
Elősszöris kiszereltem a hátsó kereket majd a kerékből meg a tengelyt, a tengely kijön belőle úgy is ha ügyes vagy hogy a racsnit nem szeded le:
Nade a racsnit is le kéne szedni valahogy. Racsnileszedő nélkül bele se kezdj! Én még régebben megpróbáltam leszedni leszedő nélkül. Nem jött le:
De elárulom neked, most kértem kölcsön leszedőt, de azzal sem egyszerű a levétel. Pláne olyan racsninál amit 1000 évente egyszer akarnak leszedni....
Mert a racsnileszedőre hiába rakok francia kulcsot, villáskulcsot, egyszerűen nincs akkora nyomatékom hogy letudjam tekerni a kerékről a racsnit. De itt a tuti megoldás, elárulom neked hogyan szedheted le a fogaskerekeket a hátsó kerékről:
Nos a leszedőt fogd be a satuba:
Helyezd rá a kereket a racsnival majd a kereket képzeld a Titanic kormányának, kezd el tekerni jó erősen hogy elkerüld a jéghegyet:
Ja igen, egy fontos kérdést biztos feltesztek nekem: merre kell tekerni? :-) Ezt én is sokszor feltettem magamnak. Amerre megakad a racsni vagyis nem krepeg hanem megáll, na arra nem szabad tekerni. Mert ahogy tekered a pedált, akkor a lánc a racsnit pont rászorítja a menetre hogy ne tekeredjen le menet közben. Ezért a racsni úgy van kialakítva hogy csak akkor jön le ha a másik irányba tekered. Így menet közben nem tekeredhet le a racsnid csak úgy. De mivelhogy össze-vissza forgatja az ember a kereket ezt így úgyse tudja kilogikázni. Én ezért tekertem erre, jé aztán mégiscsak arra tekerve jött le. De így a fenti képen látható módszerrel egész könnyen lejött a racsni(persze sok csavarlazító spré befújása után...):
Nade így csak a kerék másik csapágyához fértünk hozzá, a racsnit így még nem tudom kitakarítani (szalajt és recseg-ropog), ezért azt is szétkéne szedni valahogy:
- a két kis lyukba kéne belekapaszkodni valahogy (célszerszámmal) de ha nincs azt is esélytelen szétszedni. Hidd el nekem, kipróbáltam:
De a középcsapágyat (amin a hajtókarok is vannak) annak meg nehogy nekiállj célszerszám nélkül... én nekiálltam, kalapáccsal szétvertem a hajtókarokat mire lejött a tengelyről a hajtókar. Szóval hiába drága a célszerszám, legalább kérj kölcsön vagy vegyél egy gagyit.
De én pl racsniszétszedő célszerszámot nem is láttam, senkinek sincs és a környéken sem kapni így meg kell oldanom aznélkül a tisztítást, hát az egészet, úgy ahogy van bevágtam egy benzinnel teli játékvödörbe:
Aztán sima ecsettel meg elkezdtem festegetni, így a sok szennyeződés le is jött róla. A láncot is megéri ebbe beleáztatni. Szerencsémre van patentszem a láncon így könnyedén szét tudtam feszíteni csavarhúzóval:

A lánc meg a racsni tisztítása után, és a benzin kiöntése után csak ennyi homok maradt vissza a vödörben:
A "gramm mániás" biciklibuzik ha ezt meglátnák hogy nekem csak mennyi dzsuva volt csak a láncomon és a hátsó fogaskoszorún meg a racsniba akkor sírva menekülnének innen. Basszus, tehetek én róla hogy tanyán lakom és messze a bekötőút? :-) D

AMúgy összerakáskor már ajánlatos előbb a tengelyt visszaszerelni a kerékbe és beállítani a kónuszhézagokat, VÉLETLENÜL SE HÚZD SZOROSRA, egy kicsit kotyognia kell a tengelynek és könnyen forognia. Zsírozni se felejsd el a csapágyakat.
Ha fullrafosod zsírral az sem jó, beleragad mindenféle kosz, aztán ha maga a golyó is inkább csúszik a sok zsírtól bemaródott perselyben akkor is csak jobban kopik, szóval szírból mértékletesen. Ha nagyon kotyog akkor az megint baj, csak nagyon kicsit kotyogjon a csapágy mert különben szintén kopás a vége. Én egyszer izomból ráhúztam az első kerekem csapágyát: 30 nap alatt fullra elkopott az új csapágy majd végül megszorult a tengely, az egész persely meg bemaródott.
Ja és persze a csapágyat se fordítva tedd vissza, pl így helyes:
Ha már kigurulnak a csapágygolyók a golyóskosárból akkor nagyon ajánlatos cserélni az egész csapágyat. 100 Ft/db szóval nem éri meg szarozni vele, de ha ennyi pénzed sincs akkor kézzel a kigurult csapágygolyókat a megrongálódott kosárba visszatéve, bő zsírral bezsírozva is elmegy egy darabig a gép. De amíg a golyókosárból nem gurulnak ki a csapágygolyók addig én nem szoktam bele újjat venni.

A racsnit épphogy csak tekerd rá, ne szorítsd meg, majd a lánc rászorítja. Persze a váltót majd az utóbbi után állítsd be:
- sima láncváltónál ( 1500Ft-ért vettem a gazdaboltban) is van két végállás beállító csavar. Úgy állítsd be hogy a lánc a fogaskerekeken kívülre ne mehessen. 




Ha szalajt a biciklid akkor nem biztos hogy a hátsó agy/ racsni akármi a szar. Lehet hogy kinyúlt a láncod, ami szarrákoptatta a lánckereket elöl vagy hátul. Nekem egyszer az első lánckerekemen szalajtott a lánc. Megilyedtem hogy jajj, racsnit kell majd cserélni. De nem, elég volt csak köszörülni a lánckereken. :-)
Nekem így néz ki a  kismértékben kopott hátsó racsni lánckereke:




Ui: jól húzd meg a kerekeket!

20 megjegyzés:

  1. Két lyukas racsni kupak leszedése:
    Szög+Kalapács, és órajárásával megegyező irányba(!), tehát a keréken kell lennie a racsninak, vagy valahogy rögzíteni a belső részét.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. de mi a neve ennek a szerszámnak: két lyukas racsni kupak leszedő.

      Törlés
  2. Én is úgy szoktam.. szög+ kalapács persze csak ésszel! Óra járásával megegyezően. Kijön a kis menetes gyűrű, alatta a sok kis csapágygolyó (vigyázz, nem csak ennyi van benne hanem alul van egy kb 1,5-2x ekkora átmérőjű csapágy is még több golyóval tehát óvatosan a leszedéssel és tégy a tengely és kerék alá valami nagy ruhát kisimítva, hogy egy csapágygolyó se guruljon el szem elől.) elvileg 72 golyó van benne, 32 a kis, 40 a nagyobb körben de nem vennék rá mérget. a lényeg, hogy 1-2 golyónál nagyobb hézag ne legyen összesen a csapágygolyók között egyik csapágyban sem különben kottyan és jobban fog kopni.)

    Miután leszedted a racsnit, szedd ki a két fogat a "rugóval" (ami egy erős kis acél drótgyűrű-ha még valaki nem látott ilyet) aztán ruhával vagy fadarabbal együtt be lehet fogni a satuba ott, ahol a két kis fog volt (itt nem kör felületű tehát jobban megáll a satuban) kicsit húzol a satun (annyit, hogy ne forduljon át a két kis "lapolt" felületnél ahol a 2 fog volt), vagy max egy picit szorítsa de rá(ezt csak akkor ha van a satuban mellette fadarab vagy ruha) ne tépd, mert szétkúrja az egészet!!!) aztán már lehet is tekerni kereket titanic kormány szerűen óra az járásával ellentétesen (úgy ahogy egyébként a racsni összeszerelt állapotában hátrafelé, tehát arra forogna ahol enged, előrefelé meg ugye hajtana.. tehát arrafelé szorulna rá!)

    VálaszTörlés
  3. sziastok 7 fogaskerekes szeretnék szétszedni ebe kéne segitség aki tud irjon többit elmondom
    deiren@citromail.hu

    VálaszTörlés
  4. Köszi nagyon hasznos(praktikus) dolgokat írtál.

    VálaszTörlés
  5. Sziasztok
    Segítséget szeretnék kérni,az alábbiban. A biciklimből
    erőgép lett. Mi lehet az oka, hogy nehéz tekerni, 1-2órai tekeréstől elfáradok, van úgy hogy hamarabb. Az a gyanúm, hogy a tengelycsapágyakat szét kellene szednem kicserélés
    okán. Vajon a hajtókar alatt is vannak csapágyak?
    Válaqszokat előre is köszönöm Zebulon

    VálaszTörlés
  6. helló! szeretném kérdezni, hogy ilyen fogaskerék leszedő kulcsot hol a francban lehet szerezni???

    VálaszTörlés
  7. köszi, ez jó segítség volt, bár még nem tettem vissza, remélem nem okoz majd nagy problémát :D

    VálaszTörlés
  8. Hali!
    Azt hogyan tudom megállapítani, hogy menetes vagy milyen agy van a bringán, ha rajta van a lánckeréksor. Továbbá, ha csak a csapágyakat akarom újrazsírozni, akkor is le kell venni a lánckeréksort?
    Kösz!
    Üdv!

    VálaszTörlés
  9. Nekem nem akar menni :( majd meg próbálom a te módszeredel de nincs ithon csavar lazító :D és nincsenek nyitva a boltok :(

    VálaszTörlés
  10. Hát jó Hólnap neki fogok :D ez meg nehezíti hogy kicsit rozsdás de mindent meg teszek egyébként kezdő vagy még...

    VálaszTörlés
  11. Hát jó Hólnap neki fogok :D ez meg nehezíti hogy kicsit rozsdás de mindent meg teszek egyébként kezdő vagy még...

    VálaszTörlés
  12. Sziasztok!

    Mire kell nagyon figyelni a racsni, ill. az agy szétszerelésénél? Mi az, amit nagyon el lehet szúrni, ha még sosem csináltam ilyet?
    Köszi a választ!

    VálaszTörlés
  13. Szia,lenne egy érdekes kérdésem.2db egyforma csillagküllős első kerekem.Az egyikből lehetne hátsót csinálni,vagyis racsnit feltenni rá?

    VálaszTörlés
  14. Ja 2db bmx kerékről van szó.

    VálaszTörlés
  15. Mit tegyek a rozsdás és kopott kormánnyal a BMX-emen? Hogy oldhatom meg?

    VálaszTörlés
  16. Mièrt csinálnak ilyen racsnis dolgot, meg közèpsö hajtoműt,egy átlagember megsetudja javitani otthon !!! Ha elviszed javitatni az meg ezrekbe kerűl ! Mennyivel egyszerübb a kontrás kerèkpár szerelèse !!!!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ugyanazért, amiért az átlag ember cipőt javítani sem tud, tv-t javítani sem, stb. Egy mostani új autóban is jó eséllyel biztosítékot tudsz cserélni, esetleg lecseréled a kereket, vagy kicseréled az izzót és ennyi. Célszerszám és tudás nélkül az autót is elviszed szerelőhöz...

      Törlés